Дискусии / Позиции

Патентно бюро „Д-р Емил Бенатов и партньори“: Уникалността и териториалният обхват са решаващи за търговска ви марка

19.03.2019 г.


Едва ли, когато е сковал първото си бюро от стари врати, Джеф Безос – създателят на Amazon.com, е вярвал, че един ден компанията му ще има такъв успех, а марката му ще струва милиарди долари“, коментираха пред Инженер.bg от Патентно бюро „Д-р Емил Бенатов и партньори“. Именно за ценността на бранда и за неговия териториален обхват разговаряхме със специалистите от дружеството, което вече четвърт век помага на своите клиенти в процесите по регистрация и защита на търговски марки и промишлени образци (дизайни), патентоване на изобретения и полезни модели, защита на авторско право и др.



В предишния материал по темата, от „Д-р Емил Бенатов и партньори“ дадоха ценни съвети за избора на марка, която да представя вашите продукти или услуги. В днешния материал продължаваме с насоките за стартиране на успешен бранд.


Що е то териториален обхват на търговска марка?


След като сте избрали марката, с която клиентите да ви различават от конкуренцията, важно е да знаете на кои територии искате да я заявите. „Регистрираната марката има териториален обхват, т.е. тя дава закрила само за териториите, за които е регистрирана. Например, българската марка важи само в България, европейската марка важи във всички страни-членки на Европейския съюз, руската марка важи само в Русия“, обясниха от Патентното бюро.


„И преди решително да отсечете, че искате марка за целия свят, ви препоръчваме отново да помислите за приоритетните държави, в които ще се развивате, в които искате да се предпазите или да преборите конкуренцията“, посъветваха специалистите. Според тях, няма една „световна марка“. В повечето държави се регистрират национални марки или, както е случаят с Европейския съюз – регистрира се една марка за всички страни-членки.



А дали вече не е регистрирана същата марка?


Избрали сте си марка, имате и територии, на които желаете да я регистрирате. Следващата стъпка е да се провери дали такава идентична или сходна марка вече не е била регистрирана на съответните територии. Подобна проверка се прави чрез т.нар. предварително проучване. Резултатите от него са изключително важни, защото то би могло да спести много време, пари и проблеми в бъдеще, ако покаже наличието на по-ранни марки. На база резултатите от него, може да се определи дали не е по-добре да се избере друга марка за означаване на вашите стоки или услуги, която не е била заявена или регистрирана по-рано.


„В областта на марките първият по ред е първи по право“, подчертаха от „Д-р Емил Бенатов и партньори“.


„Не се бавете и не чакайте марката ви да стане известна, за да я регистрирате. Не разчитайте, че тя ще бъде вечно свободна. Всеки ден се подават стотици заявки за марки“, уточниха още от дружеството.



Защо е толкова ценна търговската марка?


Отговорът на този въпрос се крие в доклада на Brand Finance Global 500, според който Amazon е най-ценната марка в света за 2018 г. със стойност от 150.8 млрд. долара, което е с 42% повече от 2017 г. След нея в класацията се нареждат Apple, Google, Samsungи Facebook.


Без значение колко е голям бизнесът ви сега, не забравяйте, че всяка добре изградена стратегия включва регистрирана търговска марка. Тя е не само нематериален актив на фирмата, но и оръжие в ръцете на притежателя ѝ, което не само печели потребители, но и брани постигнатите успехи от нелоялна конкуренция, която би могла да се възползва от тях“, обясниха от Патентното бюро, а в заключение обобщиха: „Ваша работа е да се уверите, че асоциациите, които потребителите ще създават между марката и продукта, който предлагате, са положителни и ще ви донесат успех и нови клиенти, а наша работа е да се погрижим никой друг да не се възползва от постигнатото от вас с много труд“.


Информация за патентно бюро „Д-р Емил Бенатов и партньори“ ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, бихте могли да намерите в микросайта на компанията в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!


Източник на снимковия материал: Патентно бюро „Д-р Емил Бенатов и партньори“, pexels.com

Още от КИП и А