Дискусии / Позиции

ИВД Инженеринг: Как да изберем оптимален корпус на двигателите за центробежни въздушни компресори на Ingersoll Rand

22.04.2019 г.


Правилният избор на подходящ корпус на двигателя помага за по-дългата му и по-надеждна експлоатация. „Познаването на основните принципи на избор между различните изпълнения помага на потребителите да се спрат на оптималния двигател, който отговаря на специфичните изисквания на конкретното приложение, включително ниво на шум и ефективна работа. Затова искаме да ви запознаем с препоръките на компанията Ingersoll Rand, които ще ви помагат в този процес“, коментираха за Инженер.bg от фирма ИВД Инженеринг, оторизиран представител на Ingersoll Rand за България.


Съществуват пет различни корпуси на двигателите, които се доставят с въздушните компресори Centac на Ingersoll Rand. Те са изброени с еквивалентните им IEC кодове на защита само на корпусите. Важно е да се обърне внимание, че IEC двигателите се различават от NEMA изпълненията. И така, това са:

 1. ODP – Отворен тип със защита срещу пръски (ODP е абревиатура на Open Drip Proof) или със степен на защита IP23;

 2. WPII Защитен от атмосферни влияния тип II или IPW24;

 3. TEWAC – Напълно затворен с въздушно-водно охлаждане или IP54;

 4. TEAAC – Напълно затворен с въздушно охлаждане или IPW54;

 5. TEFC – Напълно затворен с вентилаторно охлаждане или IPW54.


ODP изпълнение на двигателя


Това е стандартното изпълнение на корпусите на електродвигателите за цялата гама Centac. То е подходящо за повечето индустриални приложения на закрито. „Охлаждащият въздух прониква през решетъчните отвори, преминава през ротора и статора и излиза през страничните отвори на рамковата конструкция. Този отворен дизайн на корпуса не е подходящ за използване на открито, както и в зони за измиване и прашни и замърсени среди, в които различни влакна и високо съдържание на прах във въздуха не могат да бъдат елиминирани“, поясниха от ИВД Инженеринг.


Спецификацията на електродвигателя на Centac е със стойност за ниво на шум 85 dBA.


WPII изпълнение на двигателя


Този корпус е предназначен за употреба на открито при неблагоприятни условия. Входът за въздуха е в горната половина на двигателя, за да се сведе до минимум проникването на замърсявания, дъжд или сняг. За някои модели този корпус може да бъде модифициран, за да включва филтри за изключително тежки условия на замърсяване, което обаче води до честа смяна на филтъра. „Засмукваният въздух минава през три резки промени на посоката на 90 градуса плюс зона с намалена скорост, за да позволи на твърдите частици или влагата да се утаят, преди охлаждащият въздух да влезе в контакт с активните части на двигателя“, допълниха от ИВД Инженеринг. Всички частици, без свръхфиния прах (б.ред. цимент и въглища) и чужди примеси (б.ред. памучни влакна и т.н.) са почти изцяло премахнати.


В допълнение, двигателите WPII имат антикорозионна обработка както на вътрешните, така и на външните си компоненти, защитена от атмосферни влияния разпределителна кутия, водоустойчива изолация и специални нагреватели, за да се запази моторът сух по време на престой. „Електродвигателите WPII обикновено са с 2-3 dBA по-тихи от ODP двигателите, но когато имате ограничения по отношение на шума, винаги трябва да сте сигурни в това“, заявиха от ИВД Инженеринг.


TEWAC изпълнение на двигателя


Този корпус изолира всички критично важни компоненти на електродвигателя от околната среда. Може да се използва на закрито или на открито в чисти и замърсени среди. Корпусите на TEWAC изпълненията включват воден топлообменник, монтиран в горната част на двигателя за охлаждане на рециркулирания въздух. Топлината на двигателя се отвежда чрез циркулиращата в топлообменника вода, а не посредством изхвърления въздух. Ключовите предимства на двигателите TEWAC пред другите напълно затворени двигатели са по-добра ефективност, по-компактни носещи рамки, по-ниска цена и много по-ниски нива на шум. „Двигателите TEWAC са най-безшумните от всички налични корпуси и са най-добрият избор за Centac Process Pack, тъй като конструкцията им позволява лесно да се добави вал за главната маслена помпа. Двигателите TEWAC са предпочитано решение при употреба на голяма надморска височина, където въздушното охлаждане е по-малко ефективно“, заявиха от ИВД Инженеринг.


TEAAC изпълнение на двигателя


Този корпус също е предназначен да изолира критично важните компоненти на електродвигателите от околната среда. За разлика от TEWAC, корпусът на TEAAC отделя топлина в непосредствена близост до двигателя. „Конструкцията на този корпус използва топлообменник от тип „въздух-въздух“, който е разположен в горната част на двигателя. Охлаждащият въздух се вкарва чрез външен вентилатор, монтиран на вала и затворен в корпус срещу задвижването. Въздухът преминава принудително с висока скорост през охлаждащите тръби на топлообменника, за да се осигури ефективно охлаждане и почистване на тръбите“, допълниха от ИВД Инженеринг. Двигателят TEAAC е по-шумен от двигател ODP, WPII или TEWAC. „Типичните нива на шума са около 90 dBA, така че, ако има ограничения по отношение на шума, попитайте ни за изпълнения с по-ниски нива на шум“, коментираха от българската компания-партньор на Ingersoll Rand.

 

TEFC изпълнение на двигателя


Този корпус често се използва за по-малки двигатели Centac, където се изисква изолиране на критично важните компоненти на двигателя от околната среда. Повечето от тези изпълнения използват цилиндрична оребрена конструкция от чугун, при която охлаждащият въздух се изсмуква през решетката на вентилатора, монтиран на външния вал, и се насочва към ребрата на рамката през кожуха на вентилатора. „При по-малки размери TEFC двигателите често са по-евтини от WPII. Въпреки това, бъдете внимателни при избора на TEFC двигатели, когато има шумови ограничения, тъй като поради охлаждащия вентилатор нивата на шума често са 90 dBA, освен ако не поръчате изпълнение с по-ниски нива на шум“, поясниха от ИВД Инженеринг.


В обобщение, това, което трябва да вземете под внимание, е:

 1. Никога не избирайте ODP двигатели за външно приложение;

 2. Ако съдържанието на влакна или друг фин прах във въздуха не могат да бъдат елиминирани, трябва да изберете двигател от затворен тип;

 3. Нивата на шум се наслагват. Ако двигателят е с ниво на шум 85 dBA, съоръжението двигател и компресор ще генерира шум поне с 3 dBA по-висок;

 4. Корпусите с изпълнение TEWAC предлагат големи предимства в сравнение с TEAAC и TEFC.


Повече информация за ИВД Инженеринг ООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!


Източник на снимковия материал: ИВД Инженеринг, Ingersoll Rand

Още от Машини, мех. системи