Научете последните иновации при обработването на повърхности на Metal Days Conference с домакини: Tiger, Henkel, Rösler, Mankiewicz и Wagner, на 24 и 25 април т.г.

Внедрявания

Хиляди лагери на Schaeffler отварят сигурно и надеждно шлюзовете на новия Панамски канал

12.02.2018 г.


На 26 юни 2016 г. бе пуснат в експлоатация новият Панамски канал. Неговите шлюзове са толкова големи, че през тях могат да преминат контейнеровози с дължина до 366 метра. „За този голям инфраструктурен проект, Schaeffler осъществи доставките на повече от 3400 лагерa за шлюзовете и за използването на водните ресурси по безвреден за околната среда начин”, коментираха за Инженер.bg от Шефлер България.



Новият Панамски канал – стремеж към рекорди в търговското корабоплаване


Годината е 1914, а Ancon е американски параход с товароносимост 13 000 тона и дължина 149 метра, който пръв преминава през новопостроения Панамски канал. Тогава общото мнение е, че това е изключително голям кораб и надали подобни товарни плавателни съдове могат някога да носят печалба. След 102 години в Панама бе открит новият, трети поред канал, свързващ Атлантическия с Тихия океан. Първият кораб, който премина през него, бе COSCO Shipping Panama, контейнеровоз на китайска корабна компания. Плавателният съд е с дължина 300 метра и ширина от около 50 метра. На борда му могат да бъдат разположени 9400 стандартни контейнера, а общата му товароносимост е 117 000 тона.

 

Стремежът към рекорди в търговското корабоплаване е следствие от нарастващия обем на търговията в световен мащаб, което е и основната причина за разширяването на Панамския канал. Досега през него можеха да преминават кораби с ширина, не по-голяма от 32.3 метра. Този размер е от изключителна важност за международното търговско корабоплаване, дори в корабостроенето е наречен със специалното име „Panamax”.


 

Шлюзовите врати – да преместиш над 3000 тона


Новият Панамски канал бе открит след деветгодишен период на строителство. Той също е с шлюзове, чрез които се преодолява 26-метровата надморска височина във вътрешността на страната. За целта се използват три последователни шлюза, които се пълнят с вода от прилежащите към тях резервоари.

 

Огромните врати на шлюзовете са изработени от стоманобетон и са с ширина 50 метра, височина 30 метра и дебелина 10 метра. От съображения за безопасност всяко стъпало е с две врати, които се отварят настрани. За отварянето и затварянето на всяка врата се използват два основни задвижващи механизма, които задействат въжена лебедка. Задвижването на вратите изисква много висок въртящ момент от 330 000 Nm, затова е инсталиран редукторен механизъм, който увеличава въртящия момент на електродвигателите почти 280 пъти. От горната и долната страна на резервоарите са монтирани т.нар. „карети”, които направляват движението на вратите, тежащи 3100 тона. „Тук става въпрос за водещи ролки, които трябва да издържат не само теглото на вратите, но и натиска на 430 милиона литра вода във всеки резервоар. За тези отговорни задачи – в редукторния механизъм и при направляващите ролки – се използват лагери на Schaeffler“, разказаха от Шефлер България.



Франческо Капитини, инженер в Schaeffler, описва специфичните изисквания така: „Бавното движение води до появата на квазистатично натоварване с много високи сили в лагерите. От друга страна, Панамският канал трябва да работи надеждно без прекъсване, поради изключителното си значение за международната търговия. Профилактичните ремонтни дейности са планирани на всеки 5 години”.


 

Резервоарите – безопасно и икономично използване на водните ресурси


Важен елемент на новия Панамски канал са трите резервоара, разположени непосредствено до всяко стъпало. Те осигуряват безопасност за околната среда при експлоатацията на този гигантски инфраструктурен обект. Шлюзовите стъпала изискват непрекъснато захранване с вода.


„Доскоро се използваше вода от езерото Gatún, изкуствен воден басейн, построен преди около 100 години в средата на сушата. Днес с цел безопасно и икономично оползотворяване на водните ресурси тази роля се поема от резервоарите, наричани още „водохранилища”. Те дават възможност за циклично използване на по-голямата част от водата. Намаляването на нивото в шлюзовото стъпало се осъществява чрез отваряне на множество клапани в подземен канал, който свързва шлюза и водния резервоар. Поради големите си размери – до 7 метра, клапаните са проектирани като прегради. Стоманените направляващи ролки на тези прегради също са оборудвани с лагери на Schaeffler.


 

Решения на Schaeffler, дори и за най-взискателните приложения


Строителството на Панамския канал е извършено от специализирани компании от целия свят. Италианската компания Cimolai Technology например е разработила целия механизъм за придвижване на вратите. Матео Марето, член на проектантския екип, обяснява: „Лагерите са елемент от изключителна важност за цялостното функциониране на шлюза. Те трябва да работят при всякакви условия, в противен случай цялото съоръжение ще спре. Schaeffler ни оказа ценна професионална помощ в разработването на проекта”.


 

Компанията Schaeffler осигурява сферични ролкови лагери, които се използват за направляващите ролки, както и за барабаните за стоманените въжета на лебедките.

 

Редукторът за задвижване на шлюзовите врати е разработен от PVI Drives – компания, влизаща в състава на Brevini Group. Конструкторите избират сферични и цилиндрични ролкови лагери на Schaeffler. Повечето от тези лагери са със специално покритие, което осигурява съответствие със специфичните експлоатационни условия за период от 35 години. Клапаните, които разделят водохранилищата и шлюзовите стъпала, са производство на Hyundai Samho. Schaeffler доставя за южнокорейската компания сферични ролкови лагери за направляващите ролки. Използваните в този случай лагери са хромирани, което ги прави изключително устойчиви срещу корозия. На въпрос относно отварянето на новия Панамски канал, д-р Щефан Шпиндлер, член на управителния борд на Schaeffler и отговарящ за промишленото направление на компанията, заявява: „Нашият международен търговски екип се състои от инженери. Те работят с експерти на Schaeffler от различни области, като например специалисти по покритията или по оразмеряването, което осигурява намирането на правилните решения за нашите клиенти, дори и при най-взискателните приложения“.


 

Повече информация за Шефлер България ООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и активни промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg ТУК!

 

Източник на снимковия материал: Шефлер България, Schaeffler

Още от Машини, мех. системи