Внедрявания

Лагери на Schaeffler осигуряват устойчивостта и надеждността на едни от най-впечатляващите мостове в света

04.07.2019 г.


Мостовете са чувствителни конструкции. Те са подложени на огромни натоварвания и трябва да издържат на екстремно високи и ниски температури, бурни ветрове и дори земетресения. Това, което не се вижда зад бетона и стоманата, е фактът, че мостовете имат впечатляващи вътрешни елементи, които осигуряват всички строги изисквания. „Точно това е мястото, в което лагерните технологии на Schaeffler влизат в играта“, разказаха за Инженер.bg от Шефлер България.

 

 

Мостовете ни свързват


Навсякъде по света плъзгащите, цилиндрично-ролковите или сачмените лагери на Schaeffler осигуряват стабилност и издръжливост на сгради, спортни арени, изкуствени езера и дори на мостове. Още от древността тези конструкции свързват не само физически отделните части на градове, острови и държави, но събират хора и култури.


Първите мостове са били вдъхновени от природата – паднали дървета над реки, ерозирали каменни пътеки в потоци или тропически лиани над каньони. След навлизането на индустриализацията бетонът и стоманата откриват нови възможности пред строителите на мостове по целия свят. На много места днес се използват алуминиеви сплави и армирани с въглеродни влакна пластмаси. През 2019 г. в Холандия се планира да бъде открит първият мост, отпечатан с 3D принтер.



Schaeffler доставя подходящите лагери за всички типове мостове – от въртящия се до окачения

 

Мостовете могат да бъдат най-различни: въртящи се около вертикалната или хоризонталната ос, повдигащи се, асансьорни, окачени, както и висящи мостове. Когато бъдат попитани, кой е европейският град с най-много мостове, повечето хора дават грешен отговор. За учудване на мнозина това е Хамбург, или както е неговото пълно име Свободният ханзейски град Хамбург. В града има около 2500 моста, което е повече от мостовете във Венеция и Амстердам, взети заедно.


Разбира се, сред мостовете в света има както стари съоръжения – шедьоври на строителната мисъл, така и нови впечатляващи проекти, като например мостът Хонког-Джухай-Макао. С дължина от 55 km той държи първенството за най-дълъг морски мост, а при неговото строителство са използвани 420 000 t стомана. Мостът свързва Хонког и Макао с китайската част от континента. Тази високотехнологична конструкция е проектирана да издържа скорости на вятъра от 200 km/h, земетресения с магнитуд до 8-ма степен и сблъсъци със самолетоносачи, танкери и контейнеровози от всякакъв размер.


На една стъпка след него по значимост е 50-километровият мост „Sheikh Jaber Al Ahmad Al Sabah Causeway над Кувейтския залив. Планирано е този инфраструктурен гигант да бъде завършен през 2019 г.


Още по-дълъг, макар и предимно над земята, е мостът „Danyang-Kunshan Grand Bridge“. Със своята дължина от 164 km той е най-дългият мост в света, който се извива по течението на река Яндзъ, преминава над реки, канали, каньони, потоци, равнини, хълмове, езера и оризови полета. Това е мостът, по който е разположено трасето на високоскоростната железопътна линия Пекин-Шанхай.


Проектантите на много мостове в света разчитат на едрогабаритните лагери на Schaeffler, които се отличават с голяма товароносимост, ниски коефициенти на триене и висока надеждност, дори при най-тежки климатични условия на околната среда.


В пешеходния мост Puente de la Mujer, който се е превърнал в символ на аржентинската столица Буенос Айрес, един единствен аксиален шарнирен лагер, който не се нуждае от поддръжка, носи цялото тегло на моста от 800 t.

 

 

Четирите точки на въртене на подвижния мост Porta d'Europa в пристанището на Барселона са разположени в големи шарнирни лагери на Schaeffler с отвори 670 mm. Със своята дължина от 106 m между опорите той е един от най-големите двукрили мостове в света.


Дванадесетлентовият магистрален мост Van Brienenoord 2 в Ротердам, по който минават повече от 250 000 превозни средства на ден, използва четири самонагаждащи се ролкови лагера с 850-милиметрови отвори на Schaeffler.


При строителството на Storebæltsbroen – един от най-дългите мостове в света с дължина от 1624 m, който свързва датските острови Фюн и Шеланд, са използвани дванадесет шарнирни лагера на Schaeffler, които компенсират колебанията, причинени от вятъра и трафика.


През 2016 г. бе открит мостът „Osman-Gazi“ в Турция, също с участието на Schaeffler в проекта. Изцяло стоманеният мост е разположен на височина около 60 m над Мраморно море в южната част на Истанбул. Районът се счита за особено земетръсен, така че четвъртият по големина висящ мост в света се налага да бъде разработен на базата на специална технология, която издържа на постоянни потенциални вибрации, движения и натоварвания. За този проект Schaeffler е доставил 109 шарнирни лагера и 72 лагерни втулки за зоните, в които отделните мостови секции и мостови въжета се свързват с фундамента.


 

Лагерните технологии на Schaeffler се използват и в проекти по рехабилитация на мостове


Специалистите на Schaeffler се фокусират не само върху нови проекти, но и върху рехабилитацията или разширяването на съществуващи мостове, например вертикално подвижния мост Botlek“ в Ротердам, който от 2015 г. облекчава трафика в едноименния тунел с четири допълнителни платна. Мостът минава над река Маас и се счита за един от гигантите при вертикалните мостове. Огромни електродвигатели повдигат чрез въжета двете централни части на моста в рамките на 109 секунди, 20 пъти на ден. Мостовите елементи са построени от около 10 000 t стомана, бетон и асфалт – теглото им е сравнимо с това на Айфеловата кула. Въпреки това, година след началото на експлоатацията му експертите забелязали странни шумове и вибрации. Оригиналните лагери в 67-те въжени ролки на противотежестите не могли да издържат на натоварванията – предизвикателство, изпълнено от Schaeffler.



„Използвайки програмата Bearinx, експертите на Schaeffler от Швайнфурт и Хьохщат успяха да изчислят точното местоположение и типа лагери, които са необходими, за да се справят с огромния товар на подвижните мостови елементи. Впоследствие всяка макара бе оборудвана със специално проектиран двуредов цилиндрично-ролков лагер, всеки с външен диаметър от почти един метър и тегло 800 kg“, разказаха от Шефлер България.


Почти на около 2000 km югозападно от Ротердам се намира „Puente de Rande, въжен мост, който от 1981 г. насам свързва градовете Редонела и Моаня в испанския регион Галисия. С дължина от 1604 m, разстояние между опорите 401 m и два пилона с височина 118.6 m, това е първият по рода си мост, разширен с две допълнителни пътни ленти.

 

 

Именно там Schaeffler Iberia монтира 140 шарнирни лагери без необходимост от поддръжка с покритие Elgoglide. Те гарантират, че шестте вече платна и мостът са надеждно свързани заедно, докато 50 000 превозни средства минават през него всеки ден.


Повече информация за Шефлер България ООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!


Източник на снимковия материал: Шефлер България, Schaeffler

Още от Машини, мех. системи