Внедрявания

Вдъхновени от свръхзвуковата скорост: Atlas Copco с участие в проекта-предизвикателство British Bloodhound SSC

19.08.2019 г.


Проектът „British Bloodhound SSC“ (б. ред. „Британска хрътка“) е световно инженерно предизвикателство, което цели не само да постави нов световен рекорд за наземна скорост, която в момента е 763 MPH (1228 km/h), но и да надмине бариерата от 1000 MPH (1610 km/h). По-важната цел на този знаков проект за научни изследвания и развитие е да вдъхнови следващото поколение учени и инженери. „Оборудването на Atlas Copco се оказва особено ценно за реализацията на проекта за свръхзвуков автомобил British Bloodhound SSC. Компанията предостави редица свои продукти, включително динамометрични ключове, шлайфмашини, пневматични бормашини, компресори, въздушни резервоари за компресори, филтриращи елементи и тръбопроводи“, разказаха за Инженер.bg от Атлас Копко България.



„Причината Atlas Copco да се включи в проекта Bloodhound SSC е, че неговите основни ценности съвпадат с нашите“, обяснява г-н Джейми Бъклинг, координатор маркетинг и комуникации в Atlas Copco Tools за Обединеното кралство. „Това е изключително иновативен проект, ангажиран с привличането на младите хора по света към науката и инженерните специалности. Проектът помага и за развитието на района Hakskeen Pan в южноафриканската пустиня, където ще се проведат опитите за поставяне на този рекорд“, допълва той.



Самият свръхзвуков автомобил е резултат от комбинирането на кола, самолет и ракетна технология. Той е дълъг 13.4 m и тежи 8 t. Предната му част напомня на състезателна кола, докато гърбът прилича повече на самолет. Задвижва се както с реактивни, така и с ракетни двигатели. „Тъй като инструментите на Atlas Copco вече се използват в производство на автомобили, самолети и космически кораби, те перфектно се вписват в реализацията на Bloodhound SSC“, продължават коментара на г-н Бъклинг от Атлас Копко България.



„Нашето участие в проекта включва предоставянето на пълен набор от монтажни инструменти, както и компресорно оборудване за базата в Бристол, Англия“, пояснява г-н Бъклинг. „Висококачественото ни оборудване осигурява на инженерите в проекта необходимата прецизност и контрол за такъв вид екстремни технологии. Например, интелигентните ни инструменти гарантират постигането на необходимите стойности на въртящия момент. Един от компресорите се използва за „сух пуск“ на турбореактивния двигател на колата“, допълват от офиса на компанията у нас.



Предизвикателството да преминеш свръхзвуковата скорост


Крис Дий, главен инженер-конструктор на проекта Bloodhound SSC, казва, че приносът на Atlas Copco за оборудването на работната площадка на проекта е особено ценен.



„Ние използвахме инструменти на компанията повече от четири години, за да приложим точните натоварвания, необходими за реализацията на автомобил, който ще развива скорост от 1000 MPH”, коментира той. „Това важи не само за главните елементи като колелата, но и за системите – например за затягане на печатните платки, които ще бъдат подложени на тежки вибрации. Също така използвахме компресори и пневматични инструменти на Atlas Copco, за да можем да разположим с голяма прецизност панелите на автомобила, някои от които също ще бъдат подложени на изключително големи натоварвания", допълва той.


В края на октомври 2017 г. шофьор-изпитателят на проекта Анди Грийн – на когото принадлежи актуалният световен рекорд за наземна скорост – направи първия тест с Bloodhound SSC на летище Cornwall Newquay в южната част на Англия. Тестовете преминаха добре и отбелязаха важен етап за проекта. През октомври 2018 г. бяха проведени високоскоростни пробези с 500 MPH в южноафриканската пустиня, а през 2019 г. се предвижда постигането на рекордната скорост от 800 MPH. И накрая – през 2020 г. ще бъде премината бариерата от 1000 MPH.



„Най-голямото предизвикателство за един проект от този вид е да набере средствата, за да бъде реализиран. Тъй като нашият екип включва едни от най-добрите инженери и техници, техническите предизвикателства са преодолими. Това не означава, че е лесно да се проектира колело, което ще се върти с 10 200 min-1 и ще генерира ускорение от 50 000 g, но с правилните изследвания, проектиране и тестване това е постижимо“, казва г-н Тони Параман, организатор „Връзки със спонсорите“ за проекта Bloodhound SSC. „Аеродинамичният екип от университета в Суонси и главният специалист по аеродинамика на проекта Рон Ейър са свършили фантастична работа при разработването на формата на колата, за да е стабилна тя в целия диапазон на скоростта и в същото време да се постигне възможно най-малкото челно съпротивление“, заяви в заключение той.


Повече информация за Атлас Копко България ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!


Източник на снимковия материал: Атлас Копко България, Atlas Copco

Още от Машини, мех. системи