Безплатна регистрация за втората балканска конференция за 3D принтиране - Additive days 2020, 20 - 23 февруари, Sofia Tech Park!

Интервю

Инж. Иванов от Костал: Машиностроенето у нас има бъдеще – нека повече млади хора да инвестират в технически знания

12.02.2020 г.


Ако сте машинен инженер и всяка сутрин, отивайки на работа, първото, което виждате, са позитивни и усмихнати хора, то най-вероятно работите в Костал България Аутомотив. Точно като инж. Костадин Иванов – авиоинженер по образование и конструктор „Производствено оборудване поточни машини“ в пазарджишкия завод понастоящем, който е и новият гост в рубриката на Инженер.bg „Един работен ден на...“. Подробности за работата в международната аутомотив компания и коментара на един млад инженер за техническото образование у нас, четете в следващите редове.


Здравейте! Представете се пред читателите на Инженер.bg.


Казвам се Костадин Иванов и от година съм част от екипа на Костал България Аутомотив в предприятието в Пазарджик. Понастоящем живея в гр. Пловдив. Аз съм един от първите инженери-конструктори в отдела и доста бързо успях да навляза в работната обстановка.


Работата във фирма с подобни мащаби е увлекателна и преди всичко екипна – всеки отдел поема своите задачи, а накрая всичко се стикова.


Разкажете ни за предишния си професионален опит?


Аз съм дипломиран авиоинженер от Технически университет – София, филиал Пловдив, и по стечение на обстоятелствата останах да работя тук. Преди да постъпя в Костал България Аутомотив, в продължение на 3 години работих в друга производствена фирма в Пловдив като инженер-дизайнер. Там дори бяхме колеги с инж. Цветан Самоковлиев, с когото заедно работим и към момента.


Как започва Вашият работен ден?


Още на входа виждам позитивни и усмихнати хора. Стартираме с разбор на деня, определяме кой какви задачи ще поеме, реагираме, ако през нощта е възникнал някакъв проблем. Всички вършим съвместно работата и имаме пълна свобода в работния процес.


Какви са основните дейности, които изпълнявате?


Нашият екип отговаря за поддръжката на асемблиращите линии. Установяваме повредите по тях, даваме предложения какви промени трябва да бъдат направени, конструираме нови станции, възли, линии и др.


Много от линиите идват в недостатъчно добър механичен вид, а и изискванията на клиентите ни се променят, което налага оптимизации по поточната линия с всяка промяна на детайлите.


Какво харесвате най-много в работата си?


Най-хубав за мен е моментът, в който видя, че нещо, което съм създал от самото му начало, работи.


Какво бихте казали на младите инженери?


Надявам се повече млади хора да изберат приложните инженерни науки, за да може машиностроенето в България да се развива. Тази индустрия днес се намира в една от върховите точки на своя подем, затова възможностите за прогрес на младите специалисти са напълно реалистични.



Какво е мнението Ви за нивото на техническото образование у нас?


В момента старата руска литература, по която се учи в университетите, няма нищо общо със съвременните европейските стандарти. Затова информацията трябва да се актуализира.


Освен това студентите не придобиват достатъчно практически опит по време на своето обучение по дисциплини, ориентирани към настоящето. Такива са мехатрониката и автоматизацията – области, в които големи фирми финансират създаването на лаборатории към различни катедри например.


Говорейки за съвременно машиностроене, до каква степен според Вас различните софтуерни платформи са неизменна част от реализацията на една машина и какви предизвикателства поставя това за инженерите като вас?


Комуникацията между механичните части е софтуерна. В момента се сблъскваме с този феномен. Занимаваме се с разработката на нова станция, чийто бюджет е един от най-големите, отпускани от завода. За да реализираме проекта, се допитваме и до външни фирми.



За какво мечтаете в професионален план?


Стремежът ми е към развитие в йерархията на професията. Според мен процесът на предаване на опит от по-старшите на по-младите специалисти е необходим днес.


Какво си казвате в края на работния ден?


Че още един проблем е решен. На финала на всеки работен ден нашият ръководител се интересува дали всичко през деня е било наред. Тогава аз му казвам, че „всичко е точно“, което означава, че съм се правил със задачите си и всичко върви по план.


Повече информация за Костал България Аутомотив ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg!


Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!



Източник на снимковия материал: Инженер.bg

Още от Машини, мех. системи