Създайте свой онлайн магазин в MerchantPro и продавайте успешно и със стил!

Инженерни истории

Историята на радиото: как чрез техниката гласовете от „най-визуалната“ медия оживяват

14.03.2020 г.

 

От всички драматични медии, радиото е най-визуалната“ гласят думите на Джон Рийвс. Без съмнение, в наши дни неговото твърдение провокира задълбочени размисли. Но фокусът на вниманието ни е насочен към техническия аспект на медията, която подобаващо е намерила място дори в творчеството на рок легендите от Queen. И така, завъртаме потенциометъра на времето, за да се озовем в края на 19-ти и началото на 20-ти век, когато радиото е истински пробив в развитието на техниката.

 

Безжичната комуникация е възможна

 

Официално титлата „баща на радиото“ носи италианецът Гулиелмо Маркони. Момче, родено през 1874 г. в Болония, Италия, с изявени интереси в областта на физиката и електротехниката и изучаващо опита на светила като Максуел, Херц и др., за което научните успехи идват доста бързо.

 

Още с първите опити, които прави през 1895 г. в селския имот на баща си в Понтекио (Северна Италия), Маркони успява да изпрати безжични сигнали на разстояние от 1.5 мили (2.4 km). На следващата година заминава с апаратурата си в Англия и я показва на главния инженер на пощата сър Уилям Прайс (William Preece), а по-късно същата година е издаден и първият патент за безжична телеграфия.

 

През 1900 г. получава патент, известен като No. 7777 за „настроена или синтетична телеграфия“ и аргументира твърдението, че безжичните вълни не са засегнати от кривината на Земята, предавайки сигнал през Атлантическия океан на разстояние 2100 мили (ок. 3379 km). А магнитният детектор на Маркони пък е безжичният приемник, който ще се използва в продължение на много години.

 


Добре информирани по света и у нас

 

Типично по холивудски, и радиото в САЩ изживява своя „златен век“ – от 30-те до 40-те години на миналия век. След като до този момент техническото развитие спечелва на радиото вярна слушателска аудитория, развлекателните предавания, които започват да се излъчват, са свеж полъх в условията на икономическа криза и война.


 

Тези години в България обаче са „славни“ по отношение на манифактурната дейност. През 1925 г. стартира производството на радиоапарати във фабриката на инж. Светозар Пренеров „Електрон“ в Бургас. В нея се произвежда емблематичният радиоприемник „Тулан“, който освен че се продава на достъпна цена, е достойна конкуренция на чуждестранните модели. Неговият създател прилага необичаен маркетингов подход към своите клиенти – те могат да вземат своя апарат за 4-месечен тест период и да го заплатят чак след като се уверят в неговите качества.

 

Зад акронима „Тулан“ се крие слоганът „Трудолюбието и упоритостта лансират активност и напредък“.

 

В това време българите все по-активно слушат музика, новини и лекции, четени от експерти, на радиоприемници с марка „Христо Ботев“, „Пионер“, „Концерт“, „Телевизия“ и др. – произвеждани в широка мрежа от предприятия в страната като „ИРА“, „Екселсиор“, „Империал“, „Капрони“ и т.н. Немалко са вносителите на радиотехника у нас, а сред тях откриваме имена като „Филипс“, „Бош“ и „Блаупункт“.

 

Голяма част от продукцията на българските заводи се изнася за чужбина, а някои апарати дори са прекръстени с чуждестранни названия – още един умел ход за пазарно позициониране, бихме отчели ние.

 

През 20-те години на миналия век у нас се въвеждат специални условия за притежанието на радио в домовете. Необходим е разрешителен документ, който се одобрява от една дирекция и цели три министерства. Освен това радиослушателите заплащат и годишна такса.


Впоследствие техническата мисъл на родните инженери се изявява в производството на любопитни устройства като радиограмофони с внушителни размери и тегло или радиоапарата с нощна лампа „Романтика“. През 60-те години е създаден и радиограмофонтелевизор, чиято морфологична конструкция недвусмислено илюстрира неговата полифункционалност. Той обаче не намира място във всекидневната масовия българин, защото е предназначен основно за обществени места за посрещане на гости от чужбина.

 


„Вятърът на промяната“ доведе време, в което днес вече аудиосъдържанието се реализира по правилата на дигитализацията и чрез разнообразни електронни формати. Но това, вярваме ще се съгласите, е естествената еволюция на положените от пионерите основи на радиоразпространението.

 

За да подготвим материала, използвахме информация от „Голяма книга на българската техника“, buditel.bg, nobelprize.org и др.


Източник на снимковия материал: nobelprize.org, pixabay.com

ПРОМО.bg

  • Принтер Linx 8900 + услуга за управление PrinterNet

    Принтер Linx 8900 + услуга за управление PrinterNet

    Посрещнете промените в производствената среда с Бетелгиус. Вземете мастиленоструен принтер Linx 8900 сега и управлявайте работата му от разстояние напълно безплатно цяла година. Вижте как!

  • Офис организация у дома

    Офис организация у дома

    Ако се чудите как да организирате офиса си вкъщи, предложението на БулЕлектрик Груп ще Ви помогне. Възползвайте се от неустоимата оферта и вземете своя разклонител с марка Legrand с голяма отстъпка.