Създайте свой онлайн магазин в MerchantPro и продавайте успешно и със стил!

Инженерни истории

Кой, кога и как създава лифта – „порта“ към планината, свободата и красотата

07.12.2019 г.


Отново е време да извадим ските и сноуборда от килера! И съвсем основателно съзнанието ни ни пренася по заснежените планински върхове, където да усетим истинската красота и свобода, която зимата ни дарява. Загледани към побелелите склонове и готови да се впуснем във вълнуващи снежни приключения, няма как да не се сетим за едно съоръжение, без което зимните спортове нямаше да са толкова достъпни. Каква е историята около създаването на лифта и как е изглеждал и работел той първоначално, за да се превърне в „порта“ към планината, ви разказваме днес...


 

Създаден в сърцето на планината Шварцвалд


За целта ще се върнем малко повече от век назад. Годината е 1904, а мястото –„Шнекенхоф“ (Schneckenhof), семейна ферма с къща за гости на Роберт Винтерхалдер (Robert Winterhalder), разположена в планинския район Шоллах (Schollach) в Шварцвалд, Германия. Все повече туристи са привлечени от чистия въздух на планинското селище и набиращите популярност по това време зимни активности.

 

Роберт Винтерхалдер решава да открие начин, по който изкачването на планинските склонове да става по-лесно.


Механизмът на съоръжението, с което ще се изкачват туристите, е заимстван от системата за пренасяне на сено и зърнени култури от воденицата до помещението за съхранение на горния етаж на фермата. Тя се задвижва с ремък и използва водната енергия.


Точно срещу фермата е разположен канал, който има ролята на резервоар за вода. Роберт Винтерхалдер поставя подземно желязно въже от изхода на канала до къщата. Към вече съществуващата система той добавя второ задвижващо колело, свързано със зъбното колело, което захранва теглича на движещото се успоредно на склона въже. Въртящото се стоманено въже е свързано с мачтови ролки. Съоръжението се издига на 32 m височина и е с дължина от 280 m.


Новата „непрекъсната въжена линия с тегличи за спускащи се с тобоган* и скиори“ официално е пусната в експлоатация на 14 февруари 1908 г. Асансьорната система на Робърт Винтерхалдър се радва на огромен успех. Тя става център за дискусии сред почитателите на зимните спортове в цяла Германия. Изобретателят подава заявка към патентната агенция Kleyer в Карлсруе и в периода от 1909 до 1911 г. тя бива патентована в няколко европейски държави – Германия, Австрия, Швеция, Франция, Норвегия и Швейцария. Дори лидерът в изграждане на въжени линии Doppelmayr закупува патента за лифта от Роберт Винтърхалдер.



А знаете ли, кой е създателят на първия ски влек? След като проучване на ски училището в Давос, Швейцария, констатира, че за един учебен час децата прекарват едва 6 минути карайки ски, инженерът Ернст Густав Констам (Ernst Gustav Constam) се заема да създаде решение на проблема. В навечерието на Коледа през 1934 г. изобретението стартира работа. То е с дължина 270 m, височина 60 m, задвижва се с 24 hp, има пет междинни опори и горна отклоняваща станция.



Последват подобрения в механизма


Две години по-късно, Винтерхалдер създава първия лифт с желязна греда, задвижван с електромотор с мощност 15 hp по повод Международното изложение за зимни спортове в Триберг, за което бива отличен със златен изложбен медал от херцога на Баден – Макс фон Баден-Вюртемберг. Този път съоръжението е с дължина от 550 m, достига височина от 85 m и може да превозва по 32 пътници. През 1914 г. той е спрян и 3 години след това е демонтиран.


Роберт Винтерхалдер прави опити да разпространи изобретението си и на други локации, но откриването на инвестиционни партньори се оказва неуспешно.


Мелницата на Винтерхалдер и механизмът на първия лифт са запазени и до днес. А посетителите на къщата за гости „Шнекенхоф“ могат да научат вълнуващи истории от миналото от внука на Роберт Винтерхалдер – Клаус.



Амбициозните планове за планинска въжена линия продължават


Скиорите да могат да се издигат на височина от 600 m височина – това е желанието на железопътния магнат Уилям Аверел Хариман (William Averell Harriman). Той поставя въпроса за необходимостта от създаването на по-удобен начин за придвижване в първия американски ски курорт – Sun Valley в щата Айдахо.


Хариман възлага тази задача на екипа на компанията Union Pacific. Идея за реализирането на проекта хрумва на младия проектант на мостове Джеймс Къран (James Curran). Самоук инженер, в миналото Къран проектира телена система за пренасяне на банани от доковете, служещи за зареждане на стоки до акустиралите лодки, която се използва от на компанията United Fruit в Хондурас. Куките с плодове инженерът заменя със седалки.


Новаторското в идеята на Къран е, че лифтът издига скиорите във въздуха, за разлика от предните методи, използвани за изкачване на склоновете.


Любопитен е начинът, чрез който Къран тества издръжливостта на новото си съоръжение. Той прикрепва стол от едната страна на пикап, а скиор, носещ ролкови кънки, подскача върху него, докато превозното средство се движи с бавна скорост.


И така, през 1936 г. е инсталиран седалковият лифт на Къран, а 10 години по-късно започва работа и първият двуместен седалков лифт.

 

*вид шейна

 

За да подготвим материала, използвахме информация от blackforest-tourism.com, nytimes.com, davos.ch.


Източник на снимковия материал: outdooractive.com, schwarzwaldfuehrer.de, davos.ch, liftblog.com, unsplashed.com

ПРОМО.bg

  • Системи за битови отпадъчни води Grundfos Sololift 2

    Системи за битови отпадъчни води Grundfos Sololift 2

    Аква Системи ще зарадва своите клиенти с ниски цени. Изберете сега своята система за битови отпадъчни води Grundfos Sololift и решете проблемите си с канализацията. Вижте предложението!

     

  • Етикетни принтери cab MACH1 от Бетелгиус

    Етикетни принтери cab MACH1 от Бетелгиус

    Бетелгиус подарява 20% отстъпка за 27 броя етикетни принтери cab MACH1, резолюция 200 dpi, поръчани или закупени само на 20 август 2020 г. Празнувайте заедно с компанията.