Създайте свой онлайн магазин в MerchantPro и продавайте успешно и със стил!

Инженерни истории

Марчело Гандини – поразяващата ръка на автомобилния дизайн на 20-ти век

21.03.2020 г.

 

Той е италианец... и е дизайнер. И не, не е част от съзвездието на триумфиращите по световните модни подиуми, а от онези, създали някои от модните икони в автомобилната индустрия, чийто индивидуален почерк дава повод да ги причислим към един съвсем нов архетип. Представяме Ви Марчело Гандини – дизайнера на автомобили, които предизвикват не само възхищението на изявените фенове от лъвския рев на n-цилиндровите им двигатели, но и които не остават незабелязани от масовите зрителни рецептори.

 


Новаторският усет към автомобилния дизайн ще превърне родения на 26 август 1938 г., в Торино, Италия, дизайнер в една от фигурите, задаващи нова природа на спортните модели от 60-те и 70-те години на 20-ти век. Сам Гандини споделя, че фокус в работата му е не просто външният вид на превозното средство, а неговата архитектура, конструкция, монтаж и механизми. Обкръжението му го определя като скромен и нетърсещ общественото внимание. Но това съвсем не е необходимо – творенията му са красноречиви „говорители“ на таланта му.

 

Първия си модел създава на 18-годишна възраст, по молба на приятел, претърпял инцидент с автомобила си O.S.C.A. Превозното средство обаче бива преобразено от чертеж в реални размери по изискване на конструктора Джовани Раниеро (Giovanni Raniero).

 

Пътят на успешните дизайнери преминава през Bertone

 

Работата му като главен дизайнер в автомобилната компания Bertone свързваме с някои от най-популярните му модели. Но присъединяването му към екипа на прочутия италиански бранд за автомобилен дизайн не се осъществява от първия път. През 1963 г. получава отказ от тогавашния главен дизайнер на Bertone – Джорджето Джуджаро да бъде нает на работа в компанията. Но две години по-късно късметът застава на страната на Гандини и той поема поста на прочутия си колега.

 

Триото на първенците

 

Вероятно неведнъж погледа Ви са привличали екстравагантните автомобилни декорации, като например миглите, които биват поставяни върху фаровете. И може би ще се изненадате, но именно този на пръв поглед съвременен детайл, присъстващ изначално в ежедневната разкрасителна рутина на дамите, Гандини избира за един от акцентите в дизайна на спортния Lamborghini Miura.


 

С V-образния си 12-цилиндров двигател, максимална скорост от 280 km/h и ускорение от 0 до 100 km/h за 6.7 секунди Miura e най-бързата производствена кола в света до този момент. Двуместният модел е най-бързият за своето време. На пазара излизат едва 475 броя от модел 350 CV Miura. Предният и задният капак на автомобила са изработени от алуминий, а фаровете са заимствани от Fiat 850 Spider.

 

След няколко години се произвеждат Miura S и Miura SV, които са с по-широки калници и усъвършенстван двигател с отделни смазочни системи за двигателя и за скоростната кутия. Miura S е снабдена с климатик, гуми с марка Pirelli и двигател с 370 hp, а подобренията в управлението продължават и в последващия модел Miura SV.

 

Нестандартен е дизайнът и на Lancia Statos HF Zero от 1970. Въртящото люлеещо се стъкло заменя традиционните врати. Огледалото за обратно виждане е прикрепено към почти хоризонталното предно стъкло. Statos опровергава колебливите очаквания по отношение на своята надеждност, превръщайки се в рали автомобил, носещ десетки победи на своите пилоти.


 

Триото на шедьоврите на Гандини се допълва от Lamborghini Countach. Автомобилът с V12 двигател има клиновиднооформени врати, които се отварят нагоре. И тук се запазва линията на трапецовидния дизайн, за конструкцията са използвани фибростъкло и други леки материали. Интересен факт е, че задната видимост в първия модел на Countach се осъществява с помощта на перископ, който е вграден в покрива на автомобила.


 

Промяната и скритите таланти

 

Марчело Гандини напуска Bertone след 14-годишна кариера, за да твори като дизайнер на свободна практика.

 

В колекцията на Гандини присъстват и модели извън категорията на високоскоростните автомобили като Citroën BX, BMW 5-та серия от първо поколение, Renault Supercinq. Откриваме и други негови способности – в областта на архитектурата на домове, интериорен дизайн на нощни клубове, участва в проектирането на хеликоптера Heli-Sport CH-7.

 

От началото на своята кариера до днес, обществото и гилдията оказват заслужена почит към Марчело Гандини, моделите му имат висока финансова и колекционерска стойност, а също са център на внимание и на редица изложби по света.

 

За да подготвим материала, използвахме информация от lamborghini.com, automobilemag.com и др.


Източник на снимковия материал: pixabay.com, automotivedesignclub.com, Alessandro Grassani – CNN

ПРОМО.bg

  • Оферти за месец април от LDG

    Оферти за месец април от LDG

    Въпреки че тъкмо започна месецът на хумора и забавата, днес ще оставим шегата настрана, защото от LDG имат повече от страхотни априлски оферти на супер добри цени – специално за вас. Вижте ги!

  • Продукти Dahua

    Продукти Dahua

    Продукти Dahua от Текра закупете, подарък Samsonite вземете и за следващото пътешествие се пригответе. Само сега имате уникалната възможност да грабнете страхотни подаръци за път. Възползвайте се!