Интервю

Инж. Асен Димитров от Аква Системи: За да си успешен трябва да си иновативен, да имаш идеи и да ги реализираш бързо

29.10.2019 г.






Аква Системи е компания, основана през 2006 г., която извършва дейност на територията на цялата страна в сферата на продажбата и въвеждането на пазара на иновативни и конвенционални системи и елементи в областта на преноса и обработката на флуиди – помпи и помпени системи, филтриране и обработка на водата – омекотяване, пречистване и дезинфекция, вентилация, компоненти и системи за отопление и производство на битова гореща вода, измервателни уреди и елементи за контрол на флуидите, топлообменници, оборудване за горива и автоматика. Дружеството е официален представител на над 30 европейски производители, сред които Grundfos – Дания, Cintropur и Erie Water Treatment (от групата Pentair) – Белгия, Berluto Armaturen, Wika и Sorel Mikroelektronik – Германия, BRV, Sita, Piusi и Atlas Filtri – Италия, Eko-Air – Латвия и др.

 

В един личен и откровен разговор с управителя на компанията – инж. Асен Димитров, коментирахме трудностите пред бизнеса в България, тайните на успеха и един от най-важните въпроси във всеки бранш – лоялността на клиентите. За екипа на Инженер.bg бе удоволствие, което сега предоставяме и на вас...

 

Уважаеми инж. Димитров, как Вашата компания успява да се задържи успешно на пазара? За трета поредна година повишавате приходите от продажби и печалбата. Каква е бизнес тайната ви?

 

Здравейте! Истината е, че тайна няма. Успехът на нашата фирма се крие в това, че постоянно се развиваме, като въвеждаме на българския пазар нови, иновативни и полезни решения. Стремим се всеки от продуктите, които предлагаме, да носи полза и стойност на потребителите, да има отлично качество и да го доставим бързо. Основната ни цел е да предлагаме ексклузивни продукти, които работят стабилно, ефективно и имат актуален към изискванията на днешния ден външен вид и характеристики.

 

Освен високия клас ексклузивни стоки, предлагаме и богата гама от по-достъпни продукти – такива разнообразни предложения имаме например в системите за пречистване на вода, предназначени за жилища, както и в битовата гама системи срещу котлен камък или в битовите помпи.

 

Успяваме да помогнем на нашите клиенти с техническите си познания, предлагаме им схеми и решения за монтаж, даваме препоръки и съдействаме тогава, когато те имат нужда от нас. И в крайна сметка, най-добрата обратна връзка за нас са парите, получени от клиентите, което доказва, че сме на правилния път. Клиентът гласува с парите си. Другото е илюзия.

 

Как започнахте бизнеса си?

 

Като продавач в едно малко магазинче за отоплителна техника в Бургас. През тези години хората тепърва започваха да си изграждат малки отоплителни системи. По това време това беше слабопопулярно, нямаше достъп до интернет или той беше ограничен и скъп, а и нямаше много информация за подобен вид инсталации. Клиентите бяха малко и аз имах възможност да помогна на заинтересованите да изградят инсталацията си, като им пресмятах нужната големина на радиаторите, диаметрите и дължините на тръбите, избирах им арматурите, помпата, котела… Правех това напълно безплатно, току-що бях завършил „Топлинна и хидравлична техника” в Техническия университет в София. В замяна, клиентите си купуваха от нас необходимото оборудване и доволни изпращаха при нас своите приятели и роднини, които също ни ставаха клиенти.

 

Скоро, близо до нас се нанесоха две конкурентни фирми с магазини със същата дейност, при това много по-лъскави и по-големи. Въпреки това „интересните“ клиенти търсеха мен, защото им давах допълнителна стойност – дори цената нямаше толкова голямо значение, защото аз им давах „ключа“ за това как да изградят инсталацията си.

 

Постепенно започнахме да разширяваме гамата от продуктите и се стремяхме да предлагаме такива, които не се налични другаде, както и индивидуални решения за нуждите на всеки един клиент, който ни гласува доверие.

 

Не ви ли е страх да издавате знанията си за сградните системи?

 

Много хора не искат да подаряват знанията и занаята си. Те смятат, че ще се изхабят или ще се амортизират, ако го направят, особено ако е безплатно. Едва ли не, някой ще им открадне бизнеса. Това изобщо не е така. По този начин ние осигуряваме допълнителна стойност на клиентите си към нашите продукти и услуги. Това учи клиента на знания, а колкото повече знания имат хората, толкова по-добър ще бъде светът за всички нас.

 

Много компании предлагат безплатни модули или услуги за клиентите си точно поради тази причина. Дайте нещо повече на клиентите си, отколкото ще им дадат другите, и това ще ви се отблагодари.

 

В Аква Системи можете да откриете:


Автоматични филтри Proflow AG & OXYDIZER на белгийския производител ERIE Water Treatment (част от групата Pentair) за механично пречистване и за отстраняване на желязо и манган от водата за дебит 3 l/s.


Как се справяте с конкуренцията?

 

Постоянно ни вменяват, че конкуренцията е нещо добро, че тя те кара да работиш, да се развиваш… Аз не мисля, че това е така. Конкуренцията е причина да се намалява печалбата в една компания, което не е добре. Някои конкуренти свалят цените, намаляват печалбата си, което не води до нищо добро нито за бизнеса им, нито за клиентите им, които освен малко по-ниската цена не получават никаква добавена полза от техните продукти или услуги, не получават персонално внимание. Никой клиент няма да забогатее от това, че е купил нещо малко по-евтино. Това няма да му донесе удовлетворение. Всеки от нас познава хора, които са си купили смартфон, който често струва колкото две техни заплати. Въпреки това те го купуват, защото той им носи стойност, много по-голяма от цената, която плащат за това. За тях, ако нямаш смартфон, имаш глупав телефон.


И все пак, какъв трябва да си, за да си конкурентен на пазара?

 

Истината е, че трябва да си иновативен, да имаш идеи и да ги реализираш бързо. Ако следваш своите конкуренти – фирми-динозаври, и играеш по техните правила, никога няма да ги настигнеш – те имат повече ресурс и винаги ще си на опашката след тях. Истината е, че трябва да напишеш твоите правила за бизнеса си, а не да следваш техните. Това е причината много от гигантите в бранша да изпаднат в несъстоятелност – защото пазарът или конкурентът сменя правилата. Последният пример за това е „Томас Кук“ – те не се съобразиха с това какво искат да купят клиентите в туризма, а продължаваха да им продават техните туристически пакети. Реинвестираха всичко в бизнеса си, направиха и авиокомпания, но въпреки това се сгромолясаха. Те не разбраха, че туристите вече нямат предишните потребности – повечето искат сами да организират почивките си, сами да резервират хотелите си и да си купуват самолетните билети. Това вече е лесно и им излиза по-евтино и по-забавно, особено за мнозинството, за които няма езикови бариери. Клиентите искат да си купуват, а не ти да им продаваш.

 

Много често реагираме бързо и неправилно спрямо действията на конкуренцията. Например, когато някой силен и мощен конкурент свали цените, ние веднага реагираме със същото, опитваме се да го догоним, т.е. следваме неговите правила. Това няма да ни направи по-успешни, защото ние никога няма да го догоним и задминем, ако играем по неговите правила.

 

В Аква Системи можете да откриете:

 

Помпени групи за смесване на водата в нискотемпературни отоплителни системи (подово отопление) за монтаж директно в топлинно табло (колекторна кутия).

 

Какви са причините толкова много фирми да изчезват бързо от пазара?

 

Причините са няколко. Най-често срещаната от тях е, че нямат цел, нямат визия. Преди всичко трябва да имаш цел, към която да се стремиш. След това идва бизнес планът как да я постигнеш, както и кога, какъв елемент от нея да реализираш. Трябва да вярваш, че ще успееш. Трябва да харесваш това, което правиш и то да е игра за теб, а не да го чувстваш като тежест. И разбира се, трябва да познаваш това, което правиш в дълбочина, а не на интелектуално ниво. Много хора казват „Аз това го знам!“ Това е най-голямата им грешка. Какво знаят? На какво ниво го знаят? Знаят ли го или само са чували за него? За да знаеш нещо в дълбочина, трябва да си се обучавал за него, да си го практикувал много пъти, да си компетентен за него, без да го осъзнаваш. Когато това нещо ти харесва и не се налага да го правиш срещу пари, а защото това е игра за теб, никой и нищо не може да те спре.

 

Друга голяма грешка е фактът, че някои фирми искат много бързо да монетизират, да превърнат услугата си в пари за кратко време. Име и бранд се изграждат трудно и това изисква търпение. Често то ни липсва. Но трябва да знаем, че както животът, така и бизнесът не са спринт, а маратон. Колкото и клиширано да звучи, важното е кой ще спечели войната, а не битката. Много често ние си поставяме прекалено големи, невъзможни амбиции за една година напред и същевременно прекалено малки за следващите десет години.

 

Не трябва да забравяме също така, че трябва да даваме, за да ни се даде. Да даваме на клиентите си всичко най-добро от себе си.

 

Кои са основните проблеми пред бизнеса?

 

Самите ние. Ние можем да сме най-големият проблем за нашия бизнес. Ако имаме ограничаващи вярвания, които ни спират да вървим, трябва да ги заменим с положителни вярвания, които ще ни водят напред.

 

Другият проблем може да е липсата на концентрация – отказът ни да се фокусираме върху важните неща, а не в маловажните, които ни разсейват.

 

Вие предлагате продуктите на много на брой производители? Как Ви стига времето за всичко това, предвид широката гама от продукти?

 

За мен смисълът е в това, че времето ни трябва да се цени от самите нас. Всички ние си приличаме само по едно нещо - разполагаме с еднакво време. И бедният, и богатият, всички. Има няколко пункта. Първият е да можем да делегираме, да даваме задачи и да имаме доверие в колегите си, на които сме ги възложили. Не можем ние да свършим всичко и не е необходимо. По-добре една задача да не е перфектна, но свършена докрай, отколкото да е перфектна, но никога да не се завърши. За нещата, от които не разбирам или пък не ми харесва да върша, аз плащам на някой друг да ги свърши. Наемам външни фирми за това. Така си освобождавам време за мислене и креативност, или да уча нещо ново, което ще ми донесе повече стойност.

 

Вторият пункт е да се почива пълноценно. Ние, хората, сме генератори, не сме батерии. Много хора си мислят, че си почиват с безпредметно сърфиране в интернет, в социалните мрежи. За мен това не е почивка, а е илюзия, която ни кара да се пренесем някъде другаде, за да не сме тук и сега, да избягаме от себе си. Илюзия, която много често ни „изяжда“ цялото свободно време.

 

Третият пункт е да се работи ефективно. Един приятел ми каза: „Ти работиш много, затова печелиш много!“. Не, не е нужно да работиш много, важното е да работиш ефективно. Това става, когато знаеш какво и как да направиш в работата си, когато почиваш ефективно, когато делегираш част от задачите си. Но най-важното от всичко това е да имаш основата, да знаеш тънкостите, а това се учи със знания и с опит.


 

На снимката горе е новопостроеният хотел Wave Resort – Ахелой, в който Аква Системи достави и пусна в действие помпено оборудване на датския производител Grundfos. Доставката включва помпени групи за питейно водоснабдяване Hydro Multi-E с 3 инверторни помпи, помпена група за пожарни касети с 2 хоризонтални помпи Hydro Multi-S, помпена група за пожарни хидранти с 2 вертикални помпи Hydro 1000, помпи за отпадъчни води S1, заедно с прилежащата им автоматика и аксесоари, потопяем миксер за отпадъчни води, дренажни помпи Unilift AP50B, отводнителни помпи DP10, помпa за канализационни води SEG Autoadapt, циркулационна помпа Magna, потопяеми помпи за фонтани Unilift AP12 (едностъпални) и многостъпални потопяеми помпи SP и за хоризонтален монтаж.

 

Клиентите от хотела получиха безплатно новата услуга на Аква Системс VIP Service.


Според вас, има ли условия за създаване и развитие на бизнес в България?

 

Чувам много често и фразата, че в България всичко става много трудно, трудно се прави бизнес, всичко става с много връзки и прочее, и прочее… Ами като е така, изградете тези връзки, бъдете комуникативни, привличайте приятели, а не създавайте врагове! По мое мнение, в България все още има много възможности за бизнес – „неизорани“ полета. Тънкият момент е да ги видиш и разпознаеш, да имаш цел и преследването на целта да ти доставя удоволствие.

 

Бихте ли казали нещо в заключение!

 

Искам да благодаря на клиентите ни за доверието в нас и за постоянството им. И на вас, които правите тази чудесна платформа, която помага на хиляди хора, специалисти и неспециалисти в инженерната сфера, а и не само в нея, да научават толкова много и интересни неща всеки ден. Желая на всички вас здраве и да успявате да генерирате нови идеи и проекти. Само така заедно ще вървим напред и ще живеем по нашите правила в един по-добър свят!

 

Повече информация за Аква Системи ЕООД, марките, продуктите и услугите, които предлага у нас, реализации и актуални промоционални кампании, бихте могли да намерите в микросайта на фирмата в Борса.bg! Разберете още кои са активните постоянни и стажантски позиции на компанията, както и подробности за технологичните възможности и бъдещите ѝ планове за развитие от ТУК!


 

Източник на снимковия материал: Аква Системи


Още от ВиК